JAK SIĘ UCZYĆ
MINIPORADNIK DLA UCZNIA
Opracowanie: E. Pietrzak
JEŚLI CHCESZ UCZYC SIĘ EFEKTYWNIE:
Przygotuj stałe miejsce do uczenia sięi odrabiania lekcji: biurko (stół) i krzesło dopasowane do wzrostu.
Siedząc przy biurku plecy powinny być wyprostowane, oparte o poręcz krzesła dostosowanego do fizjologicznego wygięcia kręgosłupa, ręce ugięte w łokciach, oparte na blacie, nogi zgięte w kolanach pod kątem prostym, oparte o podłogę.
Pamiętaj o właściwym oświetleniu (odpowiednia intensywność, zawsze z lewej strony), i przewietrzeniu miejsca pracy (nie za zimno, nie za gorąco).
Przed nauką nie objadaj się nadmiernie, sytość powoduje senność, pusty żołądek dekoncentruje.
Po każdych 45 min nauki zrób 5 do 10 min przerwy (relaks, ćwiczenia oddechowei fizyczne).
Zadbaj o ograniczenie wszelkich bodźców nie związanych z nauką (słuchowych, wzrokowych, ruchowych).
Tak organizuj miejsce pracy, aby panował w nim porządek wystarczający do znalezienia pomocy do nauki (książek, notatek, przyborów).
Odrabiaj lekcje w godzinach najbardziej korzystnych dla biologicznego rytmu twojego organizmu: (między godz. 8 a 12; szczyt wydajności godz. 10 rano albo między godz. 18 a 21; szczyt wydajności godz. 20).
Przy czytaniu trzymaj książkę w odległości 30 cm od oczu.
Nie pracuj jednorazowo zbyt długo lecz rozłóż w czasie zadania, które masz wykonać; ucz się systematycznie!
Ustal odpowiednią kolejność uczenia się przedmiotów: przeplataj trudne łatwymi, humanistyczne ścisłymi.
Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu – 7,5-8 godz. Wskazane są krótkie drzemki w ciągu dnia (do 20 minut albo nie krócej niż 1,5
godz.).
Odżywiaj się odpowiednio: stosuj dietę antystresową – bogatą w witaminy grupy B (ryby, ciemne pieczywo, jajka, groch, wątroba, magnez, czekolada, orzechy, chrom, cynk).
Gdy dostrzeżesz u siebie objawy przemęczenia umysłowego (zwiększenie pobudliwości ruchowej, apatia, zmiany nastroju, roztargnienie, męczliwość, bezsenność itp.)
-
zwolnij tempo nauki!
-
poproś o pomoc kompetentną osobę!
RELEKSACJA 3-4 MINUTY
-
muzyka (barokowe largo)
-
oddychanie (regularne i rytmiczne)
-
ćwiczenia fizyczne
-
ćwiczenia umysłowe (wspomnienie ulubionego krajobrazu lub miłego zdarzenia)