Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Zamościu
zaprasza do udziału w:
Kursie Doskonalenia Umiejętności Wychowawczych
dla Nauczycieli
Idea i cele programu
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
– o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również
umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”
Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO (02.06.1980).
Celem kursujest doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli, wychowawców, aby osiągnęli taki poziom rozwoju osobowego i profesjonalnego, który umożliwi im kompetentne działanie w środowisku młodzieży szkolnej.
Cel zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie cyklu szkoleń dotyczących wybranych elementów wiedzy psychologicznej oraz budowania i rozwijania umiejętności wychowawczych.
Przewidywane odroczone oddziaływanie programu to profesjonalni wychowawcy przygotowani do pracy z młodzieżą, także tzw. trudną, współpracujący z rodzinami swoich uczniów i innymi nauczycielami w realizacji celów wychowania stawianych przed szkołą.
Zadania programu:
-
Zwiększenie odpowiedzialności wychowawców klasowych za wychowanie powierzonych im uczniów.
-
Przygotowanie nauczycieli do wszechstronnego wspomagania rozwoju uczniów, do udzielania im pomocy w problemach.
-
Stworzenie wychowawcom szansy stania się rzeczywistymi autorytetami, doradcami, mistrzami i przewodnikami dla uczniów.
-
Uwrażliwienie wychowawców na realne problemy i potrzeby uczniów i klasy, aby odpowiednio do nich dostosowywali swoje oddziaływania.
-
Poznanie nowoczesnych technik i metod wychowawczych, aby dzięki nim doskonalić wychowawczą pracę indywidualną i zespołową.
-
Umożliwienie uczestnikom programu głębszej autoanalizy, stworzenie warunków do kształtowania pozytywnego nastawienia wobec siebie i innych.
-
Dostarczenie uczestnikom programu wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, mechanizmów powstawania zaburzeń oraz sposobów postępowania.
Struktura programu
Powyższe cele i zadania będą realizowane podczas 12 spotkań z nauczycielami będącymi wychowawcami klas w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych:
-
7 godzin wykładów dla wszystkich uczestników;
-
29 godzin warsztatów z podziałem na ok. 15 osobowe grupy.
Łącznie: 36 godzin zajęć.
Harmonogram Zajęć:
-
Spotkanie organizacyjne – zapoznanie z celem programu, strukturą, harmonogramem – 1 godzina szkoleniowa oraz:
-
wykład dotyczący prawidłowości rozwojowych, potrzeb, potencjalnych zagrożeń – 2 godziny szkoleniowe.
-
Wykłady na temat:
-
ukrytego programu w szkole, ról uczniów i nauczycieli i możliwych sposobów radzenia sobie z nimi – 1 godzina szkoleniowa.
-
zjawiska samobójstw dzieci i młodzieży – 1 godzina szkoleniowa.
-
subkultur i sekt młodzieżowych, profilaktyki w tym zakresie – 1 godzina szkoleniowa.
-
Wiedza zdobyta podczas wykładów wykorzystywana i pogłębiana będzie podczas zajęć warsztatowych.
-
Warsztat –„ Konstruktywna komunikacja. Asertywność” – 6 godzin szkoleniowych.
<;li>
Warsztat – „Wspomaganie rozwoju dziecka” – 3 godziny szkoleniowe
-
Warsztat – „Tworzymy zgraną klasę” – 3 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „Budowanie ładu klasowego i dyscypliny” – 4 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „ Praca z uczniem przejawiającym zachowania agresywne” – 2 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „ Praca z uczniem przejawiającym zachowania opozycyjno – buntownicze” – 2 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „ Praca z uczniem zagrożonym uzależnieniem” – 2 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „ Praca z uczniem z Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD)” – 2 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „Sposoby rozwiązywania konfliktów” – 2 godziny szkoleniowe.
-
Warsztat – „Dylematy roli zawodowej nauczyciela – wychowawcy, jak skutecznie współpracować z rodzicami” – 3 godziny szkoleniowe.
Podsumowanie, ewaluacja, rozdanie zaświadczeń – 1 godzina szkoleniowa.
Metody pracy
-
Wykład.
-
Praca indywidualna i grupowa podczas warsztatów: odgrywanie ról, socjodrama, psychodrama, drzewo problemów, metaplan, dyskusja, krąg uczuć, burza mózgów, działania twórcze, rundka .
Zajęcia prowadzić będą specjaliści zajmujący się daną tematyką: pedagodzy i psycholodzy pracujący w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 w Zamościu.