Warunki dobrego uczenia się zależne od uczącego się:
1.Koncentracja uwagi- skupienie się na przedmiocie.
Czynniki dekoncentracji: radio, TV, komputer, strach przed szkołą i złymi stopniami, konflikty w domu, stany zakochania, kłopoty z planowaniem dnia, roztargnienie, marzycielstwo, nadmiar zajęć pozaszkolnych, inne.
Ćwiczenia na koncentrację uwagi:
powielanie rysunków z dużą liczbą szczegółów
dorysowywanie brakujących szczegółów
puzzle
powtarzanie ciągów liczb
próba przypomnienia sobie wszystkich czynności dnia
będąc na lekcji przedmiotu, który nas nie interesuje, przez dziesięć, piętnaście minut notujemy dosłownie to, co mówi nauczyciel
wpatrywanie się w wybrany w pomieszczeniu przedmiot- 4 min (starając się nie myśleć o niczym)
2.Zainteresowanie przedmiotem:
Jak pobudzać?
obejrzeć film fantastyczny
czytać biografie naukowców, literatów, pisarzy (ludzi sukcesu)
rozmawiać z dorosłymi o ich pracy
brać udział w konkursach
uprawiać hobby (znaczki, świat wiedzy, kamienie, zwierzęta)
3.Rozumienie treści których się uczymy:
Korzystać jak najwięcej z lekcji (szczególnie dotyczy to matematyki). Zadawać pytania. Nie starać się zapamiętywać treści nie rozumianych. Rozumienie związanie jest z zapamiętaniem wcześniejszych informacji, doświadczeń, danych.
4.Dobre samopoczucie
5.Odpowiednia motywacja.
6.Umiejętne stosowanie technik pracy umysłowej
Niektóre wskazania do pracy umysłowej dotyczące pamięci i pracy z tekstem
1.Zapamiętywanie logiczne.
trzeba „chcieć” to zapamiętać
im więcej zapamiętałeś, tym więcej możesz zapamiętać, por. „im więcej haków na gładkiej alpejskiej ścianie, tym lepiej się wspinać”
przy zapamiętywaniu używaj wszystkich zmysłów (o ile to możliwe)
Okazuje się że, zapamiętujemy:
20% tego co usłyszeliśmy
30% tego co zobaczyliśmy
50% tego co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy
90% tego co sami zrobiliśmy
– zamiast zapamiętywać- „myśl”- pomosty informacji
– powtórka jak najszybciej( najlepiej tego samego dnia) tzw. metoda bezpośrednich streszczeń – jak najszybsze odtworzenie treści.
powtarzanie: reguła 2/8/30
powtórz materiał drugiego dnia ósmego dnia trzynastego dnia
Jest to związane z tzw. okresem inkubacji zapamiętywanych treści i z krzywą zapominania.
– matematyka: reguła- ucz się dużo, słysz wszystko, mów mało
– języki obce- uczyć się systematycznie, 15 min dziennie, codziennie 5 nowych słówek
2.Aktywne metody pracy z tekstem SQRRR
S- scan- szybki przegląd, przejrzenie tekstu
Q- question- pytania, także pod tekstem
R- reading- czytanie( analiza)
R- respons- odpowiedzi na pytania
R- replay- szybki końcowy przegląd
Inna metoda
PPLPP
P- przegląd materiału przed jego właściwą lekturą
P- pytania- co w tekście najważniejsze
L- lektura- czytanie z „otwartymi oczami i pamięcią”
P- przyswajanie- sformułowanie po swojemu, swoimi słowami
P- powtarzanie wg. reguł rządzących zapamiętywaniem
Czytając podkreślać lub wypisywać, sporządzać schematy i rysunki, robić plany i streszczenia, przyswajać treści fragmentami, coraz to nowe.
Opracowała: Elżbieta Pietrzak
Literatura:
Jorg Knoblauch- „ Sztuka uczenia się”- wyd. „Vocatio” W- wa /1998
Jarosław Rudniański-„ Jak się uczyć”- PZWS W- wa 1968
Zbigniew Pietrasiński- „Sztuka uczenia się”- wyd. V W- wa 1975
Halina Spionek- „Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne” PWN W- wa 1973