Techniki stymulujące wyobraźnię twórczą u dzieci

przez | 16 października 2013

3. Wyobraźnia twórcza

 

Duże znaczenie dla rozwoju wyobraźni człowieka ma okres dzieciństwa, w którym  w czasie zabaw z konkretnymi obiektami, a później ich wyobrażeniami kształtują się umiejętności w zakresie tworzenia obrazów. Rozwój wyobraźni związany jest z jakością i ilością spostrzeżeń oraz przeżytych doznań. Wyobraźnia rozwija się w wyniku mimowolnegoi świadomego zdobywania doświadczeń, uczenia się i kształcenia (Vygotski, 1982,1984).Wyobraźnia twórcza związana jestz wytwarzaniem obiektów lub idei, które posiadają cechy nowości. Zatem problem wyobraźni twórczej powinien być rozpatrywany zarówno w kontekście rozwoju procesów poznawczych jak i twórczej aktywności jednostki.   Aby zrozumieć, co to jest wyobraźnia twórcza, proponuję przyjąć definicję wyobraźni, jaką podaje T.Maruszewski: Wyobraźnia jest zdolnością do tworzenia wyobrażeń, a w szczególności wyobrażeń twórczych. Ktoś kto ma bogatą wyobraźnię, potrafi tworzyć obrazy przedmiotów, z którymi nigdy się nie zetknął. Ta zdolność jest wykorzystywana przez człowieka w sposób intencjonalny, to znaczy tworzy on wyobrażenia wtedy, kiedy jest mu to    z pewnego względu potrzebne (Maruszewski,2002;str 252). Z definicji wynika, że wyobraźnia  jest zdolnością do tworzenia wyobrażeń. Jak podaje Maruszewski: wyobrażenia są umysłowymi obrazami rzeczywistości, przypominającymi spostrzeżenia, tyle tylko, że pojawiają się pod nieobecność pewnego obiektu Maruszewski,2002).

Wyobrażenia mogą być odtwórcze i twórcze.

Wyobrażenia odtwórcze mają formęobrazów pamięciowych, obrazy te są mało wyraziste, powstają jako efekt spostrzeżenia jakiegoś przedmiotu. Oznacza to, że przedmiot przestał działać na nasze zmysły, nie widzimy go już, a pozostał jedynie ślad pamięciowy, obraz   w naszym umyśle. Przykładem tego typu wyobrażeń są obrazy ejdetyczne. Są one dokładnym, wręcz fotograficznym odbiciem spostrzeżonego przedmiotu. Według Habera obrazy ejdetyczne występują częściej u małych dzieci w wieku 7-14 lat niż    u osób dorosłych.(Maruszewski,2002).

Wyobrażenia twórcze są to obrazy, które nie są odbierane własnymi zmysłami, powstają tylko i wyłącznie w umyśle twórcy. Powstają takie obrazy, które nie maja odniesienia do rzeczywistości (jakie przedmioty czy postaci nigdy nie istniały, twórca nigdy się z nimi nie zetknął).

Przeprowadzono wiele badań, których celem było rozstrzygniecie, czy wyobrażenia są zjawiskami subiektywnymi, związanymi ze świadomością i umiejętnością posługiwania się językiem. Badania te wykazały, że nawet małe dzieci czy też zwierzęta posługują się wyobrażeniami W procesie wyobrażania wykorzystujemy te same procesy przetwarzania informacji, jakie uczestniczą w spostrzeganiu. Istnieje jednak różnica, która polega na tym, że wyobrażenia pochodzą ze środka natomiast spostrzeżenia dochodzą do nas z zewnątrz.Dzięki takiemu rozróżnieniu potrafimy oddzielić halucynacje od wyobrażeń. W wyniku wielu badań stwierdzono, że wyobrażenia wpływają na pamięć. Dzieje się tak dzięki mechanizmowi podwójnego kodowania informacji. Polega to na tym, że informacje, które są przechowywane w dwóch różnych, niezależnych kodach będą lepiej zapamiętane, ponieważ mogą się one nawzajem uzupełnić. Pavio w swoich eksperymentach (Maruszewski,2002) wykazał, że słowa o dużym potencjale wyobrażeniowym są lepiej zapamiętywane.

Wyróżnia się trzy fazy procesu pamięciowego:

  1. zapamiętywanie,
  2. przechowywanie,
  3. przywoływanie.

W fazie zapamiętywania decydującą rolę odgrywają  procesy kodowania, za pomocą których nowa informacja jest włączana do już istniejącej struktury wiedzy. Nęcka wyróżnia trzy typy kodowania w przypadku twórczości (E.Nęcka, 2002,str 68):

  1. kodowanie nietypowe które polega na nadaniu obiektowi niezwykłej etykiety
  2. kodowanie alternatywne polegające na przypisaniu kilku etykiet,
  3. kodowanie selektywne polegające na podaniu definicji danego obiektu uwzględniając tylko jedną, wybraną cechę.

Wyobrażenia są wykorzystywane jako środek mnemotechniczny.  Spośród nich wyróżnia się:

metodę miejsc, która polega na zapamiętywaniu informacji w pewien uporządkowany sposób,

wyobrażenia interakcyjne mają na celu wyszukanie związków pomiędzy elementami, które nie są ze sobą powiązane,

– słowa- wieszaki -to metoda, która wykorzystuje znany już nam tekst do tworzenia skojarzeń z lista informacji do zapamiętania.

Wyobrażenia odgrywają znaczącą rolę w procesie rozwiązywania problemów. Szczególną rolę wyobrażeń w matematyce podkreślił Hayes (Maruszewski, 20002). Stwierdził on, że dzieci podczas rozwiązywania zadań wykorzystywały niekonwencjonalne metody(operacja dodawania została zastąpiona operacja zaliczania pałeczek). Główna rolę odgrywały tutaj wyobrażenia wzrokowe.

Lubard i Getz  połączyli wyobrażenia z procesami emocjonalnymi i twórczością. Wykazali oni, ze emocje odgrywają znaczącą rolę w tworzeniu metafor. Podstawą ich tworzenia jest zwrócenie uwagi na podobieństwa między problemem a dziedziną (Maruszewski, 2002;str 291)

Dorota Kubicka (1993) w badaniach nad aspektem twórczych metafor wykazała, że dzieci    w wieku czterech lat łatwo wytwarzają metafory oryginalne, bardzo pomysłowe, ale tylko nieznaczna ich część cechuje się trafnością. Cechą charakterystyczną metafor małych dzieci jest ich różnorodność. Wraz z wiekiem dzieci tworzą metafory oryginalniejsze i bardziej trafne.

Wyobrażenia także zmieniają nasze stany emocjonalne. Wykorzystuje się je do przeróżnych technik relaksacyjnych.