4. Wybrane techniki stymulujące wyobraźnię twórczą.
W ostatnich latach pojawiło się wiele propozycji w postaci różnorodnych treningów stymulujących twórczość u dzieci i młodzieży.
Możliwości twórcze podlegają treningowi, można je rozwijać i udoskonalać poprzez użycie odpowiednich technik. Techniki te są dostosowane do wieku rozwojowego dziecka, jego możliwości na danym etapie rozwoju. Istnieje pogląd, że najkorzystniejszym momentem oddziaływań w postaci treningu twórczości, jest wiek 13-17 lat. Jest to okres wczesnej adolescencji rozwoju biologicznego i społecznego. Młody człowiek w tym okresie życia poszukuje idei, którym mógłby być wierny i z którymi mógłby się identyfikować. Rozwój poznawczy osiąga poziom operacji formalnych, odwracalnych.
W niniejszej pracy przedstawię przykładowe techniki stymulowania wyobraźni twórczej, na bazie doświadczeń własnych z pracy z grupą dzieci 14-15 letnich. Technik jest bardzo wiele, pozwoliłam sobie na wybranie kilku reprezentatywnych.
Techniki, jakie wykorzystałam do pracy z dziećmi można podzielić na:
– techniki rysunkowe
– techniki słowne
Do technik rysunkowych zaliczyłam:
1.Test szkiców
Dzieci dostają kartkę podzielona na kwadraty, w każdym kwadracie jest narysowane koło. .Zadanie polega na tym, aby uzupełnić te rysunki nowymi elementami w taki sposób, aby powstały nowe.
2. Test rysunków.
Na dwunastu polach umieszczone są figury. Należy wykonać rysunki traktując te figury jako ich początek.
3.Test Jellena Urbana.
Dzieci otrzymują kartkę, na której znajduje się duży kwadrat i kilka znaków. Dostają polecenie takie, że malarz nie dokończył rysunku i teraz oni, wykorzystując elementy, jakie nakreślił malarz mają ten rysunek dokończyć.
4. Polecenie: narysuj zglansowane tralinki
5. Zaprojektuj maszynę do tłamszenia pomysłów
6.Narysuj pojęcie „Naga prawda toklucz życia”
Do technik słownych zaliczyłam:
1. Test konsekwencje
Inaczej przewidywanie następstw-Uczestnikom zadaje się pytanie:co by było, gdyby…
co by było, gdyby ludzie stracili zmysł równowagi ?
co by było, gdyby ludzie mieli oczy na piętach?
co by było, gdyby szkołą rządził owad?
2.Testy skojarzeń
Dzieci dostają dwa słowa-hasła a zadanie polega na podaniu innego słowa, które kojarzy się z obydwoma słowami-bodźcami.
Schodek – ocena (stopień)
Szkoła – radio (dziennik)
3. Nowe zastosowania.
Dzieci wyszukują nowe, niekonwencjonalne zastosowania znanych przedmiotów.
sto zastosowań cegły
4. Kostka cukru byłaby rajem dla mrówek. Co i dla kogo mogłoby być takim rajem?
Przykładowe odpowiedzi:
– wolność dla więźnia,
– jedzenie dla głodujących dzieci,
Do czego to może służyć? pokazujemy dzieciom rysunek niekonwencjonalnego przedmiotu)
Przykładowe odpowiedzi:
– wazon na kwiatki,
– wieszak na pierścionki,
– domek dla chomika.
Płynność wyobraźni i myślenia to łatwość wytwarzania w krótkim czasie dużej liczby wytworów, takich jak słowa, wyrażenia, pomysły, rozwiązania
W zależności od materiału, jakim manipulujemy, wyróżnić można szereg zdolności dywergencyjnych, niezbędnych różnych rodzajach twórczości. W niektórych przypadkach twórca manipuluje głównie obrazami,w innych słowami czy symbolami. Przedstawione przeze mnie wytwory uczniów 13-14 letnich dobitnie świadczą o tym, że warto stymulować wyobraźnię twórczą.